14 בנובמבר 2013

פוסט-אורח על צרכנות מוסרית ועל ההתפתחויות המשמחות בסין

הולה פרחולות,
ברוכות הבאות לפוסט-אורח הראשון מסוגו בבלוג שלי.
נורא רציתי להשתפך כאן על מקומה של האורחת בחיי אבל נראה לי שהכתבה שלה מספיק מקיפה כדי שכל מילה נוספת תהיה מיותרת
אז בלי יותר מדי קשקושים קבלו את האורחת המקסימה שלי-מאיה: 


---

נתחיל את הפוסט בתודה רבה לתמר המקסימה שהזמינה אותי להתארח כאן. לא כתבתי פוסט בבלוג יופי כבר שנתיים, ונחמד לחזור, גם כאורחת!

קצת עלי:


קוראים לי מאיה, תכף בת 19. אני מנהלת ערוץ יופי ביוטיוב (באנגלית), שעיקר ה"נישה" שלו הוא שימוש בקוסמטיקה נטולת אכזריות בבעלי חיים- עם השתדלות משמעותית להעדיף גם מברשות סינתטיות. אני מתעסקת בנושא כבר מעל לשנתיים, ולפני מספר חודשים פתחתי יחד עם בלוגרית ומנהלת ערוץ אחרת, מרים, קבוצת פייסבוק שמונה כעת מעל 400 חברות, ושמה "יפות ללא אכזריות". הקבוצה נועדה לספק מענה לבנות שמעדיפות שכל או לפחות רוב הקוסמטיקה שלהן תהיה נטולת אכזריות- ממשחות שיניים ושמפו ועד ליפסטיק ומייקאפ. בקבוצה ישנה רשימה שהרכבתי לשימושי הפרטי, שממיינת חברות שמנסות ולא מנסות בבע"ח לפי סטנדרטים נוקשים. הרשימה פורסמה בקבוצה ככלי עזר לחברות. אני משתדלת לענות על שאלות של הבנות בנוגע לנושא באופן כללי, להעלות פוסטים המציעים הסברה בנוגע לחלקים שונים של הסוגייה, וכמובן גם הכיף שבדיבור על איפור, קוסמטיקה וחיות אחרות (.
pun intended)

ואחרי ההצגה הארוכה (מדי) הזו, לענייננו.
לאחרונה התקבלו חדשות מרגשות בנוגע למאבק בניסויים קוסמטיים בבעלי חיים. הידיעה הגיעה לאוזני רובנו דרך חשבון הפייסבוק של ענת רפואה, פעילה בנושא זכויות בעלי חיים וניסויים בבעלי חיים בפרט. רפואה פרסמה לינק לכתבה ובה
 הידיעה- סין, המדינה היחידה בעולם שמחייבת בחוק ניסויים קוסמטיים בבעלי חיים, עתידה לשנות את החוק הארכאי ביוני 2014- ממש הקיץ הזה!

למרות הרעש והשמחה הגדולה שהציפה את האינטרנט, ומן הסתם גם את הקבוצה בניהולי, לא מיהרתי לשמוח. ביורקרטיה היא סיפור לא פשוט, ואני לא ממהרת לחגוג עד שהצעת החוק המלאה תוגש לשולחנם של השלטונות הסיניים ותאושר.

אז מה הקטע עם ניסויים קוסמטיים בבע"ח?


בגלל שזה נושא רחב כל כך שעלול להפוך את הפוסט הזה לארוך מדי, אנסה לסכם את הנושא בצורה קצרה ככל האפשר. אני ממליצה בחום לקרוא קצת יותר בקבוצה בפייסבוק ובאתרים של הארגונים הגדולים כמו PETA, Leaping Bunny, BUAV, Cruelty Free International וכו'.

אילו ניסויים מתבצעים בבע"ח בתעשיית הקוסמטיקה ולמה צריך להפסיק אותם? או: "למרוח לארנב ליפסטיק זה בטח לא כזה ביג דיל":
כדי לא להיכנס לתיאורים גרפיים ארוכים, אתן את אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר- ארנבונים (כן, ארנבונים קטנים ורכים) מוכנסים לסד מתכת, המקבע את צווארם במקום. ללא טיפול רפואי או משככי כאבים, החוקרים מטפטפים לעיניהם או על עורם החשוף חומרים רעילים. החומרים מעכלים את עיניהם ועורם באיטיות במשך תקופה ארוכה- ומשך התקופה הזו קובע האם המוצר אמור להיות בטוח לשימוש בבני אדם.

מבחינה סטטיסטית, אחוזים גבוהים מאד מהמוצרים שעברו "בהצלחה" בבע"ח נכשלים בבני אדם. כיום פותחו שיטות אלטרנטיביות המבוססות על מחשוב, גידול תאי עור במעבדה וכו'. השיטות האלה מדויקות, מפותחות והכי חשוב- הומניות, שכן אף חיה לא נפגעת במהלכן. כמו כן, ישנה תמיד האפשרות לבצע בדיקה דרמטולוגית- בדיקת המרכיב או המוצר על אדם מוכן וזמין ללא אלרגיות מיוחדות כדי לוודא שהמוצר או הרכיב בטוח לשימוש אנושי.
בעולם הטכנולוגי שלנו, המכיל אפשרויות אחרות וטובות יותר, ניסויים בבע"ח כדי לפתח נוסחה חדשה של ליפסטיק נשמעים ממש מגוחכים. 

אז למה עדיין עושים את זה?
כסף, כמובן. חידוש המעבדות, וכמובן הרבה פוליטיקה וביורקרטיה, מעורבים בנושא המורכב הזה. אולם הסיבה שחלק עצום מהחברות הקוסמטיות כיום עדיין מנסה בבע"ח, או חזר לאחרונה לנסות בבע"ח, הוא החוק הסיני.
כאמור, סין היא המדינה היחידה בעולם כולו שמחייבת בחוק ניסויים קוסמטיים בבע"ח. זאת לעומת החדשות המשמחות בשנים האחרונות, כשהאיחוד האירופאי, כמו גם ישראל, הודו ובקרוב מדינות נוספות, אסרו על ניסויים של מרכיבים או מוצרים סופיים לשימוש קוסמטי בבע"ח, כמו גם על שיווקם של מוצרים כאלה (גם אם נוסו במדינה אחרת).

השוק הסיני החדש והענק, הוביל את החברות תאוות הבצע לקפוץ על עגלת הניסויים מחדש. חלק מהחברות מאפשרות לממשלה הסינית לנסות את המוצרים בעבורן, וחלקן מנסות בעצמן. בכדי להמשיך ולמכור את מוצריהם במדינות שאסרו על ניסויים, החברות נוקטות אמצעים משפטיים שונים- כמו פתיחת "חברת בת" שתהיה כביכול נפרדת, או פיתוח ליין נפרד לשוק הסיני. לכן חברות כמו לוריאל למשל, שידועה דווקא במאבקה נגד סיום הניסויים בבע"ח בתעשיית הקוסמטיקה, עדיין נמכרות בארץ ובאירופה.

אז איך יודעים מי מנסה ומי לא?

  • מרכיבי המוצרים לא נוסו בבע"ח כלל, או לפחות מתאריך מסוים (כלומר, יש מרכיבים שנוסו בבע"ח עד שנה מסוימת, שהייתה לפני לא מעט שנים, שנמצאים בשימושן של חברות נטולות אכזריות כיום- לא הייתה את אותה הטכנולוגיה בזמינות החברות ולכן זה מתקבל על ידי הארגונים הגדולים המפקחים על הנושא, יש פירוט על זה כאן).
  • המוצרים הסופיים לא נוסו בבע"ח כלל, או לפחות מתאריך מסוים (מאז מעבר החוק האירופאי, וודאי שמתן לב שההיצע בארץ לא השתנה. כל מוצר חדש שינוסה לא יאושר למכירה, אך הליין הישן לא ירד מהמדפים).
  • מרכיבי המוצר או המוצר הסופי לא נוסו בבע"ח על ידי גורם שלישי (ע"ע הממשלה הסינית, למשל).הסטנדרטים שאני אישית מקפידה עליהם בנוסף, ויש שמקפידים עליהם פחות:
  • החברה אינה בבעלות חברת אם המנסה בבע"ח. זה נושא מאד רחב בפני עצמו, אבל בקצרה- אני באופן אישי, לא הייתי רוצה שחלק מכספי יגיע לידיה של חברה המנסה בבע"ח, גם אם החברה עצמה אינה מנסה בבע"ח. דוגמאות ידועות: The Body Shop העולמי (לא Body Shop הישראלי), Urban Decay- שתיהן בבעלות לוריאל.
  • החברה אינה משווקת בסין כלל. כלומר, אין ליין נפרד, אין חברת בת, אין סניף נפרד- החברה הזו לא משווקת בסין, נקודה. דוגמא ידועה: קלרינס- המנצלת את ההפרדה בין "קלרינס צרפת" לבין קלרינס במדינות אחרות.
דוגמאות ידועות לחברות שחזרו לנסות בבע"ח בעקבות החוק הסיני: אסתי לאודר, מאק, רבלון.

הצהרות החברות:
הצהרות החברות בנושא ניסויים בבע"ח יכולות להיות מאד מטעות ומעורפלות. אני אישית כבר יודעת מה לחפש בהן ומה לשאול, אבל המידע משתנה באופן סדיר ולכן צריך להישאר עם האצבע על הדופק. משפט שחוזר הרבה בהצהרותיהן של חברות מנסות הוא: "except when required by law"- אם אתן רואות את המשפט הזה בהצהרת החברה בנושא ניסויים בבע"ח, זו נורה אדומה לכך שזו אינה חברה נטולת אכזריות. גם הצהרות ארוכות במיוחד שהולכות סחור וסחור נוטות להיות סימן מפליל, למרות שזה אינו חד משמעי.
כשהצהרת החברה אינה מספקת תשובה, אני שואלת את החברות דרך רשתות חברתיות או אימייל. לחברות יש מחויבות לא לשקר בנושא זה, שכן הן חשופות לתביעות משפטיות, כמו במקרה הזה, של אסתי לאודר ואבון.

וזו נגיעה כללית בנושא. אם יש לכן את הידע הבסיסי הזה, תוכלו לעשות בחירה מושכלת בהמשך הדרך, לכאן או לכאן.

כדי שהפוסט לא יהיה רק פוסט "חינוכי", חשבתי שיהיה נחמד לסיים אותו בנימה כיפית יותר-

מוצרים נטולי אכזריות שאני מאוהבת בהם (וממש לא רק בגלל היותם נטולי אכזריות):


התמונה נלקחה מכאן


HD Photogenic Concealer של NYX



החמוד הזה הפך לחלק בלתי נפרד משגרת האיפור שלי- כל מי שמכירה אותי או את הסרטונים שלי יודעת את זה. אני חושבת שעברתי כבר חמש טיובות שלו, ואין לי שום כוונה להפסיק!
נתחיל מזה שהוא מגיע בגוון בהיר מספיק לעור השלגיה שלי (לא, אני לא התחלתי לקרוא לעצמי ככה), מה שהרבה קונסילרים אחרים נכשלו לעשות. הוא מתהדר בגימור נוזלי דק, מיטשטש בקלילות ומספק כיסוי בינוני. הוא לא מדגיש יובש בעור, ועובד נהדר גם על פצעונים ופגמים כלליים בעור, אך גם מתחת לעיניים לכיסוי כהויות והארה. מבחינת עמידות, הוא מחזיק עליי יפה גם בפני עצמו, למרות שאני אישית מעדיפה לפדר אותו קלות. הוא מצטלם מצוין, כמו שהוא טוען, ולא עשה לי שום בעיה בצילומי פלאש. האריזה נוחה ופשוטה- אפליקטור ספוג כמו אריזה של גלוס, שניתן לזרוק לתיק לטאץ' אפים- למרות שלרוב אין לי צורך בזה. במחיר הנמוך שתשלמו עליו, זה מוצר נהדר שקשה לפספס איתו. וכמובן,
NYX  אינם מנסים בבעלי חיים ואף סירבו להיכנס לשוק הסיני עד שהחוק ישתנה!
מחיר: נע בין 6 ל-7 דולר לפני משלוח.
ניתן להשיג ב: ביוטי ג'וינט, צ'רי קולטור,
joy017
מוצרים טובים נוספים של החברה: סמקים (אבקה וקרם), עפרונות אייליינר, צלליות, ליפסטיקים מסדרת
Black Label ועוד.


התמונה נלקחה מכאן

Contour Kit של Sleek



ערכת הקונטור הזו כל כך טובה, שאם לא היו אומרים לכן כמה היא עולה, לא הייתן מנחשות!
גוון התיחום בערכה הוא מאט לחלוטין, אינו כתום או אפרפר מדי, ומתהדר בכמות מושלמת של פיגמנט- לא חלש מדי (ככה שלא צריך לדחוף פנימה את המברשת), ולא חזק מדי (ככה שהוא מיטשטש בלי בעיה). הוא יכול לתת אפקט מאד דרמטי ולחמם את הפנים, ויכול לתת אפקט מעודן מאד שיפסל קלות את עצמות הלחיים או כל חלק אחר של הפנים שתבחרו לתחום. גוון ההארה בערכה גרוס היטב, ואין בו שימר גדול או גס שיגרום לכן להיראות כאילו הייתה לכן תאונה עם אדוארד קאלן (ויימח שמי על הרפרנס הזה). הוא נותן הארה נאה ומחמיאה שניתן לבנות בשכבות לאפקט דרמטי יותר. הגוון
Light מאד מוצלח לעורי הבהיר, אך הערכה מגיעה בשני גוונים נוספים (כהים יותר).
לגבי
Sleek אציין שתשובתם לשאלותיי בנושא ניסויים בבע"ח הייתה מהטובות שנתקלתי בהן- הם ענו על שאלותיי בפשטות, ב"כן" ו"לא", בלי להסתבך או למרוח אותי. יש לי מקום חם בלב בשבילם על שיתוף הפעולה!
מחיר: 8.49 דולר לפני משלוח.
ניתן להשיג ב: אתר הבית של Sleek, ששולח לכל העולם.
מוצרים טובים נוספים של החברה: סמקים (בערכות או ביחידים), פלטות צלליות (אהובה עליי במיוחד היא פלטת ה-
Acid), ליפסטיקים ועוד.


התמונה נלקחה מכאן

Gleam בגוון Aurora של Illamasqua



מוצר הארות קרמי מעלף, עם תחושה יוקרתית וגימור יוקרתי עוד יותר.
אילמאסקה הם חברה מעניינת, המוציאה מוצרים בנושאים אפלוליים, אומנותיים ובאופן כללי- מהממים. הם אכן חברה יקרה יותר שנותנת מענה גם למאפרים מקצועיים. אם תציצו באתר תראו אימג'ים יוצאי דופן שמלווים את הקולקציות השונות.
המוצר הספציפי הזה הוא היילייטר קרמי שמגיע בקומפקט נאה וחלק, ונותן את אחת ההארות היפות ביותר שנתקלתי בהן. הגימור כמעט רטוב אבל רחוק ממיוזע, ומכיל שימר זהוב דקיק, כמעט בלתי נראה. הוא נראה טוב מאד על בהירות אך עובד נהדר גם על עור כהה יותר, ומגיע בגוון נוסף לבנות כהות במיוחד, שיראה קצת יותר כמו ברונזר על בנות בהירות. הוא מיטשטש ללא מאמץ, וניתן להניח אותו גם עם האצבע וגם עם מברשת או ספוגית. העמידות שלו מפתיעה לטובה, והוא לא נעלם מיד מהלחיים כמו מוצרי קרם אחרים. אחד ממוצרי הפינוק האהובים עליי!
וכמובן, אילמאסקה אינם מנסים בבע"ח.
מחיר: 18 פאונד לפני משלוח, קיימת הנחת מאפרות שווה למי שתגיש בקשה לאתר!
ניתן להשיג ב: אתר הבית של Illamasqua, ששולח לכל העולם.
מוצרים טובים נוספים של החברה: אייליינר נוזלי, סמקים (אבקה וקרם), מייקאפ נוזלי
skin base, פיגמנט קרם, ריסים מלאכותיים, מסקרה ועוד.


התמונה נלקחה מכאן

פודרת Rich & Moist של ג'ייד



מגיעה קצת אהבה מיוחדת למוצרים ישראליים, שכן מרבית החברות הישראליות אינן מנסות בבעלי חיים. הפודרה הזו שירתה אותי נאמנה לאורך זמן וחשבתי שהגיע לה מקום בפוסט!
היא מגיעה באריזה פשוטה ובלתי מזיקה, שנוחה לאחסון בתיק- אחרי הרבה טלטלות, רק לאחרונה כשהיא בשארית כוחותיה היא נשברה לי. הייתה לוויה קטנה ועצובה בגוון בז'.
בכל מקרה, יש לה גימור מאד משיי וחלק, היא אינה קייקית, גרוסה היטב, ולא יושבת בצורה מוזרה או כתמית על העור. היא עוזרת לקבע את האיפור במקום מבלי לייבש את העור, ועוזרת בספיחת שומן- אולם הייתי אומרת שלבנות שומניות מאד היא לא תעזור במאה אחוז. היא לא נותנת מראה מאט לחלוטין בשכבה דקה (אם תניחו קצת יותר היא אכן מספקת יותר שליטה בשומניות), לכן לדעתי האישית היא נראית טבעית יותר על העור מפודרות יותר אטומות.
מחיר: בזמנו קניתי אותה במבצע ב-40 ש"ח, הייתי מחכה למבצעים כי התמחור בארץ נוטה להיות מופקע.
ניתן להשיג ב: פארמים ברחבי הארץ, כמובן!
מוצרים טובים נוספים של החברה: עפרונות אייליינר, אייליינר נוזלי, מסקרות, מייקאפ נוזלי ועוד.


איך אפשר לסיים את הפוסט בלי מברשות?

התמונה נלקחה מכאן



אני מכורת מברשות קשה, והבעלים של מברשות גדול מדי, שמביך לספר בפורום הזה. אולם אחד הסטים האהובים עליי בכל הזמנים הוא סט מברשות מעולה, שלצערי מתומחר כיום גבוה יותר משתומחר בעבר- והכי טוב, הוא סינתטי, לכן תוכלו לדעת במאה אחוז שאף חיה לא נפגעה!
הסט המדובר הוא
Mrs Bunny של חברת Sigma, סט המכיל 12 מברשות נפלאות, שלכל אחת מהן תמצאו בוודאות שימוש. הן עשויות היטב, השיער רך ונשאר רך אחרי חפיפות רבות, ואני קניתי אותו בגירסא המקסימה שהגיעה בזמנו בורוד ותכלת. הן ברשותי כבר שנה ולא מראות שום סימן לבלאי. הן עשויות מסיבי sigmax הסינתטיים והאיכותיים, מהם עשויות גם מברשות המייקאפ המפורסמות שלהם. סט נהדר שישמש גם מאפרות מקצועיות וגם מתאפרות פרטיות. המברשות האהובות עליי בסט הן מברשת הסומק הזוויתית (גודל מושלם גם לתיחום הלחיים, דחוסה מספיק כדי להיות מברשת מייקאפ, רכה במיוחד) ומברשת הטשטוש הקלאסית לעיניים (מטשטשת ללא מאמץ גם צלליות וגם מוצרים נוזליים, כמו קונסילר או צלליות קרם).
מחיר: 155$ לפני משלוח/640 ש"ח אצל המשווקים הישראליים עם משלוח חינם. כשאני קניתי אותן הן עלו פחות מ-120$- מה שדי מבאס.
ניתן להשיג ב:
Kleo המשווקים הישראליים, או האתר הרשמי של Sigma- שווה לנסות לתפוס את קוד ההנחה החודשי במידה ותקנו משם.
חשוב לציין כי sigma לא נכללים כרגע ברשימה הטובה של חברות נטולות אכזריות, אבל היא אינה משווקת בסין והמוצרים הסופיים אינם מנוסים על בעלי חיים. כל השאר עדיין בבירור. ההמלצה היא לליין הסינטטי שמוצג בפוסט בלבד


כמובן שיש עוד עשרות מוצרים אהובים ונטולי אכזריות שהייתי יכולה להמליץ עליהם בפה מלא. יש המוני מותגים נטולי אכזריות, בין אם הם עצמאיים, יוקרתיים, עממיים, מקומיים וכו' (
אם תיכנסו לרשימה הנעוצה שלי בקבוצה "יפות ללא אכזריות", תוכלו לראות על מה אני מדברת.) המגוון הזה מאפשר למעבר לקוסמטיקה נטולת אכזריות להיות חלק ונוח יותר, ומניסיון אישי וגם לא אישי, מלמד קצת איפוק. כל מה שצריך זה כרטיס אשראי וקצת מוכנות לקניות באינטרנט- ולא תסתכלו לאחור!

אני יכולה רק לקוות שהחוק הסיני באמת ישתנה בסוף השנה, והמגוון יגדל עוד יותר, גם במותגים הזמינים לנו בארץ.
שוב תודה לתמר שאירחה אותי בבלוג שלה. שיהיה שופינג שמח ומוסרי.


---

אני ממליצה לצפות בסרטונים של מאיה כדי לנפץ מיד את הסטיגמה שיש לכולנו שצרכנות מוסרית מוכרחה להיות גם סגפנית ולא כיפית. 
ותודה רבה למאיה שהסכימה להתארח בבלוג, היה לי כיף וחשוב


עד לפעם הבאה-תמר

15 תגובות:

  1. היי תמר יש לי שאלה בקשר למוצר של אילמסקה קודם תודה על הבלוג... אני הזמנתי מוצר מאילמסקה ב-25/10 ועדיין לא הגיע אליי המשלוח את זוכרת במקרה כמה זמן לקח לך עד שהגיע אלייך המשלוח? זה מאוד חשוב לי תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. נעים להכיר לימור =) קודם כל- טוב שפנית עכשיו. לדעתי עדיין יש לך אופציה לפתוח "דיספיוט" בפייפאל ולקבל את כספך בחזרה.
      פנית לחברה? מה היתה תגובתם? בנוגע למשלוח- מאיה תשמח לענות לך, פשוט אני עוד לא הזמנתי משם.

      מחק
    2. לי אישית הגיע תוך שבועיים, אם יש עיכוב שירות הלקוחות שלהם לרוב ממש טוב, אבל תמיד יש אופציה לפנות לפייפאל או לחברת האשראי :)

      מחק
    3. תודה רבה מיה ותמר

      מחק
  2. אהה שכחתי לומר את השם לימור

    השבמחק
  3. פוסט מלא ידע ומעשיר!
    מאיה הפכה לאנציקלופדיית החברות שלא מנסות:)

    השבמחק
  4. תודה למאיה על פוסט מלא מידע חשוב לגבי החוק הסיני.
    מקווה שזו לא תהיה התרגשות שווא ושהחוק באמת ייושם וקוסמטיקה ואיפור לא יהיו יותר תחום מלא רגשות אשם
    (החרוז, לא בכוונה).

    השבמחק
    תשובות
    1. כן כן בטח לא בכוונה... גם אני מקווה, רק זמן יגיד

      מחק
    2. אני לגמרי מקווה שזה יעבור- אבל בהתחשב בסערה הכללית שהמידע הזה עורר, יש לי הרגשה שזה מידע די אמין :)

      מחק
  5. פוסט מצויין! כל הכבוד לאורחת ולמארחת!!

    השבמחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...